Home Musei e Monumenti

Musei e Monumenti

it

Museo Archeologico Nazionale di Palestrina, ospitato nel Palazzo Barberini ( sec XV ), dove è conservato tra l'altro il Mosaico del Nilo.
Santuario, ellenistico della Dea Fortuna Primigenia.
Chiesa di S. Rosalia.
• Centro storico comprendente l'ex Seminario vescovile, l'Area Sacra, il c.d. Antro delle Sorti, l'Erario romano, Piazza Regina Margherita, Porta del Sole e Porta S. Martino.
• Giardini del Principe, Via del Sole (basolato di età romana) e Propileo (entrata monumentale della Città antica).
• Area abitativa della Città bassa con edifici pubblici e privati del II sec. a.C.
Cattedrale di S. Agapito Martire, edificata su preesistente basilica di epoca romana, con dipinti del Sermoneta.
Museo Diocesano di Arte Sacra
Museo della Resistenza
Casa natale di Giovanni Pierluigi da Palestrina (sec XVI), Principe della musica, sede della rispettiva Fondazione con una vastissima raccolta di musica sacra.
• La valle delle Cannucceta, biotipo di area protetta, sede di sorgenti naturali incanalate da opere romane e rinascimentali.
• A queste attrazioni maggiori si aggiungono molti altri angoli di suggestiva bellezza come il convento di S. Francesco, le scalinate del Borgo, l'antica Via Prenestina e la Fonte Ceciliana.

gb

THE CITY OF HISTORY

The original city, like the present-day one, was situated on the slopes of Monte Ginestro, the last foothill of the central Appenines, From this position Palestrina could control the roads of trade and communication between north and south, thus resulting in the city's wealth and power, To understand Palestrina's history and culture, on must simply look at the local monuments and archaeological ruins They indicate Palestrina's existence as early as the IX century B,C ,and in 338 the city participated in the Latin war against Rome (which divested Palestrina of part of its history but led to the recognition of its autonomy). Monuments from the Middle Ages give evidence that Palestrina was ruled by the Colonna family who were at war with the Pope; and Palestrina's Temple of Fortune was discovered only after bombardaments in the city center during the Second World War. Over the years Palestrina has been a cultural center for artists and writers. IN 1525 Giovanni Pierluigi, the prince of polyphonic music, was born in Palestrina, In 1895/97 the Mann brothers, Thomas and Heinrich, visited Palestrina and subsequently wrote about the lives and practices of the city's inhabitants. The following sights and monuments located in Palestrina are of particular importance and interest.

The National Archaeological Museum is housed In the Barberini Palace (dating from the XVI century), where the Mosaic of the Nile is conserved.
The Sanctuary of Fortuna Primigenia.
• The Church of Santa Rosalia,
• The historical centre where the following monuments are located The Episcopal Seminary, the Roman Treasury', the Piazza Regina Margherita, the Porta del Sole and the Porta San Martino.
The prince's Gardens, The Strada del Sole (the Roman Basolato) and the Propileo (the monumental entrance to the original city).
The cathedral of Sant' Agapito Martire which was constructed on a pagan, Roman-age edifice Inside there are paintings by Sermoneta
The original residence of Giovanni Pierluigi da Palestrina (dating from the XVI century) and home of a vast collection of sacred music
• The valley of the Cannuceta, a biotype of protected environment and location of natural water sources channelled by Roman and Renaissance aqueducts In addition to these principle attractions there are many other charming places to see such as the Convent of San Francesco, the Borgo steps, the ancient Via Prenestina and the Fonte Ceciliana.